top of page

Maria Montessori

Maeia.jpg

ד"ר מריה מונטסורי

 

פילוסופיית המונטסורי והגישה החינוכית נוצרו ע"י ד"ר מריה מונטסורי (1870-1952)

 

ד"ר מונטסורי נולדה באיטליה כילדה למשפחה אקדמאית. בשנת 1892 מונטסורי התקבלה לבית הספר לרפואה, דבר שלא נשמע כדוגמתו עבור נשים באותה התקופה. לאחר שסיימה את לימודיה בהצלחה, מריה החלה לטפל בחולים באופן פרטי ומכאן ואילך צמחה הגישה ההוליסטית שלה לטיפול בילדים.

 

בתחילה מריה עבדה עם ילדים מעוטי יכולת או עם ילדים בעלי נכויות; רוב עבודתה המוקדמת הייתה בבתי חולים או במוסדות סגורים.

 

בשנת 1907 פתחה מונטסורי את "בית הילדים", שם התחיל להתרחש הקסם האמיתי שנמשך עד היום, יותר מ-100 שנה לאחר שהתחיל.

 

"מכאן יוצא שהילד יכול להתפתח באופן מלא רק באמצעות התנסות בסביבתו. אנו מכנים ניסיון כזה "עבודה". (ד"ר מריה מונטסורי,“The Absorbent Mind)"

ד"ר מונטסורי החלה להבין שסביבתו של הילד היא המפתח להצלחתו בנוסף לאינטראקציה שיש לה איתו. לדוגמא:

    

  • לדבר לאט וברור כדי שהילד יבין

  • לאפשר לילד למידה ללא הסחות דעת מהסביבה כדי לאפשר ריכוז מלא

  • לדבר עם הילד בגובה העיניים

  • לספק לילד הזדמנויות לעסוק בפעילות המעניינת אותו בזמן שהיא צופה מהצד- צפייה מהצד מאפשרת לנו לכוון את הילד ולעשות שינויים קלים כדי להתאים את הפעילות לצרכיו 

  • להראות לילד אכפתיות ע"י חיוך וקשר עין חיובי כדי לעודד ביטחון עצמי ולחזק אותו

ד"ר מונטסורי האמינה שבילדים הרצון ללמוד קיים באופן טבעי​. במהלך הזמן שלה ב"בית הילדים" נושא זה נגלה לעיניה יותר ויותר; היא התבוננה בילדים שניתנה להם האפשרות לעסוק בפעילות שהכי עניינה אותם, ומצאה שהלמידה התרחשה באופן אוטומטי וטבעי, זה קרה בכל נושא החל מקריאה וכתיבה ועד בוטניקה.

 

"...הילדים האלה ממש חושפים בפנינו את הצורך החיוני ביותר בהתפתחותם, ואומרים: 'עזור לי לעשות את זה לבד!" (ד"ר מריה מונטסורי, "Childhood to Adolescence")

bottom of page